mandag 9. november 2009

Smart tips til en ryddigere hverdag



Dette er nok et supert tips jeg fikk av en super mamma. I løpet av dagen drar ungene med seg all slags småleker rundt omkring i huset. For et par dager siden fikk jeg oppleve at det som skjer på film faktisk ikke bare kan skje på film. I et hektisk øyeblikk i leggetiden, suste jeg rundt i underetasjen som en flue som er i ferd med å ende sine dager, hendene fulle av brettede klær som skulle legges bort og myndig tone som beordret ungene inn på rommene. Myndigheten fikk seg en sprekk da jeg med ett gikk ned i knestående før jeg veltet overende og alt i hendene lå strødd rundt meg. Ungene lo seg skakk i hjel og jeg hoppet opp med et sint uttrykk klar til å kjefte. Men jeg klarte ikke annet enn å le selv når jeg oppdaget at jeg nettopp hadde hatt tulling-rollen i en dårlig amerikansk familiefilm, og tråkket på en rød Cars-brannbil som ungene hadde latt bli liggende etter endt lek. Kunne jo egentlig gått ganske ille, men jeg fikk da forklart ungene med bruk av praktisk eksempel hva som kan skje når man ikke rydder opp lekene etter seg!
Og her er tipset! Sett en liten dekorativ kurv til hvert av barna i trappen, eller på annet egnet sted. Så er det bare å hive tingene oppi etterhvert som du kommer over de. Derfra er det barnets ansvar å tømme kurven hver kveld, og legge sine ting tilbake på sin plass! For de med smale trapper, eller de som er trappeløse, så kan man henge opp søte små stoffposer på gelenderet eller annet egnet sted, dette vil gjøre samme nytten. Ikke bare gjør dette ryddingen lettere for deg, men barna lærer selv å rydde etter seg, og ha ansvar for sin egen kurv/stoffpose. MEN, for at dette skal fungere godt er det viktig at barna vet hvor tingene hører hjemme, slik at de ikke blir liggende å flyte på rommet. Lykke til!
(Posene og kurven er fra IKEA)

8 kommentarer:

  1. bra tips dette.
    papiret er kjøpt på en sånn scrappebutikk i sandnes. ikke noe ikea tull ser du.

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for hilsen:)
    Jeg er fan av oppbevaring!hehe..(alle leker i kurv eller skuff her;)
    Kurven du lurte på er fra KID:)

    SvarSlett
  3. Smart tips det!:) Viktig med systemer i hvertfall, det blir mye ekstra ting med de søte små:) Takk for koselige ord hos meg, setter stor pris på det! Heidi♥

    SvarSlett
  4. Ja da fikk jeg to plasser jeg må innom i morra, scrappebutikken i sandnes og kid i hillevåg :D Takk skal dere ha alle sammen for koselige kommentarer ;D

    SvarSlett
  5. Kjempegod ide! Det er helt utrolig hvor mange småting disse små har..

    SvarSlett
  6. Heisann, takk for koselig komentar inne hos meg. Smart tips med egen kurv. Snuppa her i huset er nok litt for liten enda, hun synes det er aller mest spennende å plukke ting ut av kasser, skuffer og skap for tiden ;)

    SvarSlett
  7. Hei så koselig å oppdage at du også har blogg. uff og morsomt at du rammla sånn av en liten lekebil. smart tips, nå har jeg verken så mange som tre barn eller så veldig stort hus, ikke så mange leker heller har han enda, så vi har bare en lekekasse i stua, det funker så langt. Men jeg skal ta det med meg til andre tider. ha en fiin dag.

    SvarSlett