tirsdag 3. november 2009

Mat på et fat - eller rett fra gryta!


Jeg ELSKER mat! Det kan alle som kjenner meg skrive under på! Det beskrives kanskje best i en historie jeg ble servert nylig, som jeg forøvrig hadde avskrevet fra minnet. En venninne, en kamerat og jeg, var på China House og spiste søndagsbuffet for ca 13 år siden. Jeg forsynte meg så mange ganger at til slutt sa kameraten vår:" Nå e de' nok! Damer spise ikkje så møye! Eg bler flau! Nå sidde du her, ka ska du ha så ska eg henta te deg!" ;)

Jeg er ikke så flink til å følge oppskrifter, er av den typen som liker å prøve meg fram med ingredienser og krydder, masse krydder, som jeg liker. Det skal være masse smak, og kunne lages kjapt! Jeg kommer til å legge ut de av mine måltidspåfunn som har gått igjennom de strengeste kontrollorGANENE, nemlig mine tre små og en store!

Her har dere dagens som jeg kaller: Texmex kremet pasta, dermed basta!

Til familie med 2 voksne og 3 små barn, og er ferdig på den tid det tar å koke pastaen ;)

400 g Kyllingkjøttdeig brunes
1/2 pose tacopulver tilsettes sammen med litt vann
1 ss paprikapulver
Smak til med salt og pepper og la koke noen minutter
(Hvis det er kun til voksne kan du i tillegg ta litt cayennepulver i, for å spice opp ytterligere)

Stekes:
1 løk i store nok biter til at barna kan plukke de ut ;)
1 rød paprika som over
Ca 4 champignon som over
Litt mais etter smak
(Ellers er det bare å hive oppi det dere liker av grønnsaker ;))

Kokes al dente:
Ca 400 gram fullkornspasta av ønsket slag, vi brukte spaghetti denne gang
Hell av vannet og tilsett litt matfløte slik at pastaen blir kremet.
Tilsett resten av tacopulveret og bland det inn i pastaen.

(Blir den for "vannete" kan du blande ut et par ts mel i litt vann og tilsette grønnsaksblandingen over, og la det koke noen minutter. Matfløten kan sikkert byttes ut med å tilsette mager kesam helt til slutt for et magrere alternativ, men dette er foreløpig uprøvd ;) OBS! I tilfelle må den ikke kokes etter at kesam er tilsatt)

Hell kyllingkjøttdeigen og grønnsaksblandingen over i pastagryta og bland det godt inn.

Severes rett fra gryta, enten alene, eller med brød og salat.

Velbekomme! (mmm...nå fikk jeg lyst på restene i kjøleskapet...)

1 kommentar: