onsdag 9. desember 2009

Tid for omtanke...


Her er vår alternative kalender som ungene har. Det er en skuffe-kalender som jeg legger en lapp oppi med dagens "gave". De trekker hver sin dag, babyen får være med fra neste år av, så nå er de to som trekker annenhver dag, og hver tredje dag sammen. Ca en tredjedel av kalenderen er ting til barna som de trenger, feks. hårstrikker, spenner, dusjsåpe o.l, en tredjedel består av opplevelser som teaterbilletter, kino, baking, pynting av pepperkake hus, juleverksted,o.l, og siste tredjedel er "noe å gjøre for andre". Denne biten innholder feks. å lage og sende julekort, rydde, og gi bort leker til frelsesarmeen, besøke oldemor med en førjulshilsen, lage julepynt til besteforeldre, lage middag til noen vi kjenner som har godt av å slippe en dag, og gå med en førjulshilsen til en gammel nabo vi ikke kjenner. Dette er blitt en kalender som skaper en fin harmoni mellom det å få og det å gi. Ungene er ikke lei av pakker med masse skit, som de aldri leker med, før jula begynner. De får se gleden andre viser når vi gjør noe for dem som de ikke hadde ventet, og de får hyggelige opplevelser sammen med familien selv også. Dette kan anbefales i dagens få få få, mer, mer, mer samfunn ;D

6 kommentarer:

  1. Så fin kalender:)
    Utrolig mange smarte tips å ta med seg her i forhold til kalendergaver. Jeg noterer og sier tusen takk:) :)
    Ha en fortsatt fin dag!
    smil og klem

    SvarSlett
  2. Det var jo en utrolig bra samling av kalendergaver!!!
    klem

    SvarSlett
  3. kor blei middagsinnvitasjonen vår av??

    SvarSlett
  4. hahaha jeg hadde faktisk invitert dere hadde jeg ikke? Snakket vi ikke om det hos Kjerand? Sorry, jeg må ha glemt det! Velkommen til mitt liv! ;D vi tar det etter nyttår!

    SvarSlett